top of page

רוצים לחסוך? טפלו מראש בסעיפי המפתח


תכנון נכון חוסך כסף. גם אם זה מייגע, המאמץ שווה כל שקל. קחו את סעיפי ההוצאה העיקריים - תחבורה ותקשורת, מזון ואחזקת דירה - התנהלות נכונה וחסכונית שתוכננה מראש, תוזיל לכם אלפי שקלים

תכנון שווה כסף בבנק. הפעם ארחיב את היריעה לכל סעיפי ההוצאות המרכיבות את הסל החודשי שלנו. אם ניישם ולו חלק מהעצות המבוססות על יכולת תכנון נמצא כי הפעולות שנקטנו, עשו את ההבדל שלו אנו זקוקים לפעמים. החיסכון הזה יהיה נגזרת בלתי מורגשת שמקורה בחשיבה מראש על הבאות. נשמע מייגע? ממש לא בטוח. יש הרבה חדווה בלתכנן ולהגיע בדיוק אל המקומות שחשקנו בהם.

טיפול בסעיפים "הכבדים"

תחבורה ותקשורת – סעיפי הוצאה אלה מלווים אותנו לאורך כל חיינו מרגע שאנו עומדים על הרגליים ומתחילים לנהל משק בית. בכל אחד ממרכיבי סעיפים אלה יש מקום לחיסכון. נכון, זה כמעט תמיד ידרוש מאיתנו סקר שוק של ספקי התקשורת השונים (טלויזיה, טלפון), חברות הביטוח, המתנות על הקו לאנשי שירות הלקוחות של החברות ובסופו של דבר משא ומתן עימם.

מייגע ככל שזה נשמע, אם נערוך תוכנית מסודרת של בחינת הסעיפים הללו וטיפול בהם, נמצא בסופו של דבר שהשפענו על סעיף המהווה כ- 20% מסך ההוצאות של משפחה ממוצעת בישראל. בסעיף התחבורה השפעתו של תכנון מראש יכולה להיות משמעותית עוד יותר. העובדה שיותר ויותר משפחות גרות בפריפריה הופכת את סעיף הוצאות התחבורה לדומיננטית ולעיתים סעיף זה מקבל את הבכורה בין סעיפי ההוצאה האחרים בסל ההוצאות החודשי.

חישוב גס מצביע על כך שעלותו של כל ק"מ עומדת כיום על שקל אחד בקירוב. לדוגמא: אם אתם גרים במודיעין או בראשל"צ וצריכים להגיע לת"א לעבודה או לבילוי, יהיה עליכם לנסוע 70 ק"מ לפחות שהם כ- 70 שקל הוצאות. תכנון מראש של הנסיעות, כולל בדיקת עלויות חליפיות כמו תחבורה ציבורית או רכבת, יאפשר חיסכון משמעותי.

אופציה נוספת לנסיעות קבועות הינה אופציית ה-Car Pool, כמו גם איחוד נסיעות במקרים בהם שני בני הזוג נוסעים לאותו כיוון. במקום לצאת לדרך בשתי מכוניות, תכננו נסיעה משותפת.

חייבים רכב? זכרו, עלותו בשנה מעל 30 אלף שקל. שווה בכל רגע לבחון מחדש את נחיצותו של הרכב, בוודאי אם הוא השני במשפחה.

מודעות הנהגים החדשים לעלויות הנסיעה - כאשר מצטרפים נהגים חדשים במשפחה, הם נוטים שלא ליחס לחשיבות לעלויות הנסיעה. וודאו שכבר בשלב ההתחלתי של הנהיגה שלהם הם ערים לעלויות ומשתתפים במאמץ לחסוך בהן.

איך אתם מתכננים שופינג?

קניות מזון – הנה עוד סעיף המתחרה על הבכורה בין שלושת סעיפי ההוצאה הגבוהים ביותר. כזכור, מהווה סעיף הוצאה זה כ-17% מסל ההוצאות של משפחה ממוצעת בישראל. כל מידה של חיסכון אשר תהיה תוצר של תכנון מראש, תוריד בין מאות לאלפי שקלים לחודש בסל ההוצאות בהתאם לגודלו. הנה פירוט הפעולות היעילות במיוחד להקטנת סעיף זה:

  • תכננו יום קבוע לביצוע הקניות כך שתוכלו לבצען בהתאם ללוח הזמנים שלכם ברשת הזולה ביותר באזור מגוריכם.

  • תכננו את התפריט השבועי והצרכים הנגזרים ממנו כך שהקניות שלכם לא תכוונה למילוי כל החוסרים בארונות כל הזמן, אלא לסיפוק הצרכים השוטף של המשפחה במהלך השבוע או השבועות הבאים. אין סיבה אמיתית שבכל רגע נתון יהיו לנו 10 סוגי פסטה במזווה "על כל צרה שלא תבוא", אנחנו ממילא פוקדים את המרכולים לפחות אחת לשבוע.

  • החזיקו רשימה על המקרר ועדכנו אותה באותם מוצרים שנגמרים במהלך היום יום. בטרם יציאה לקניות קבלו החלטה לגבי הרשימה ורכשו בהתאם לתכנון השבועי.

  • השלמות של קניות הן אם כל חטא בסעיף ההוצאה הזה. כל מפגש עם המרכול בכפוף לשעה, מצב הרוח ומידת הרעב, יכול להסתיים ברכישות עודפות ומיותרות. השתדלו לתכנן היטב ולא להזדקק להשלמות הללו.

  • אל תתפתו לכל מבצע מזדמן בסופר. אתם כבר יודעים שבמחזוריות קבועה תמצאו מבצע כזה או אחר על כל קטגוריה של מוצרים. מה שאינכם זקוקים לו – אל תקנו, גם אם הוא במבצע.

  • אם הילדים מתלווים אליכם לקניות נצלו את ההזדמנות ללמד אותם פרקים בסיסיים בהשוואת מחירים ותכנון ואל תכנעו לכל רצון שלהם.

  • הפחיתו, צמצמו, הפסיקו את קניות המזון המוכן, המשלוחים, את הקניות הספונטניות של ה'בורקסים', הקניות בדרך חזרה מביה"ס – הן מצטברות למאות שקלים בחודש.

אחזקת דירה – בסעיף זה כלולות הוצאות המים והחשמל בין יתר ההוצאות. גם כאן ניתן באמצעות תכנון בסיסי להקטין את ההוצאה ולתרום לתקציב החודשי כמו גם לשמירה על כדור הארץ. שתי מטרות נהדרות במכה אחת. יש למפות את הצריכה ואופניה ולטפל במרכיבי הצריכה הללו כך ששהוצאה הכוללת תרד.

אל תמהרו, חכו לסוף עונה

קניות ביגוד – עונת החורף מתקרבת אל סיומה ועימה מתמלאות חנויות הבגדים בקולקציות החדשות לקיץ. שתי רשתות בינלאומיות נוספות יתחרו החל מהקיץ הזה על כיסנו וגם בסעיף הזה, השפעתו של תכנון מראש משמעותית במיוחד במשפחות עם כמה ילדים.

  • במסגרת ניקיון האביב, ערכו בדיקת מלאי. מה יש, מה קטן ואינו שמיש יותר, מה עובר מאח אחד למשנהו וכו'. ערכו רשימה של הבגדים להם זקוקים הילדים כמו גם חוסרים שיש ברצונכם להשלים לעצמכם.

  • המצב האופטימלי הוא לא להתחיל במסע הקניות ממש בתחילת העונה. המחירים בתקופה זו הם בשיאם. שווה להמתין עד לתחילת ההנחות המתרחשת כחודשיים לאחר תחילת העונה. מאותה סיבה, שווה להקדים את סידור הארונות לתקופה של מכירות סוף העונה ובתקופה זו לרכוש את החוסרים שהתגלו לעונה הבאה.

  • מרגע שהילדים גדלים מעט הם כבר עומדים על דעתם ויודעים מה הם ילבשו ומה לא. עדיף לצאת איתם לקניות המתוכננות מראש ולא לרכוש בגדים שיונחו אחר כך "כאבן שאין לה הופכין" בארונות.

  • לא לשכוח לאסוף את הבגדים שאין לכם בהם צורך יותר ולהעבירם לכאלה הזקוקים להם וידם איננה משגת.

חופשות – בתחום זה אנחנו בדרך כלל מתכננים מראש שכן הן כרוכות בלוחות הזמנים של שנת הלימודים ומקומות העבודה שלנו.

  • תכננו מראש את החופשות הקטנות כגדולות שלכם. במידה ויש באפשרותכם, עדיף כמובן שלא לצאת לחופשה בארץ או בחו"ל בעת חופשות הלימודים והחגים. במועדים אלה מצויים המחירים כולם בשיאם.

  • הקדישו זמן לסקר שוק ולבחינת המבצעים השונים של המלונות, חברות התעופה, הצימרים ושאר אתרי הנופש אליהם אתם מכוונים. השתמשו באתרי ההשוואות הישראלים והזרים ותמצאו שלכל מחיר כמעט יש מחיר זול ממנו.

  • השתמשו באתרי האינטרנט המעניקים קופוני הנחה לשלל אטרקציות בארץ ובחו"ל – הצטיידו בהם מראש. ההנחות משמעותיות על פי רוב.

  • כל שנה בה החופשה המשפחתית עם הילדים תהיה בארץ ( בטבע זה בכלל נפלא) ולא בחו"ל, תחסוך בוודאי אלפי שקלים ולא תחסיר דבר מההנאה.

מתנות – קניית מתנות בלתי צפויה לחלוטין, מהווה אחוז קטן מסך המתנות שאנו קונים בשנה. ימי הולדת לחברים ומשפחה, לחברי הילדים, חגים וכו' הם רובם ככולם צפויים וידועים. במקרה של סעיף זה מבצעים והנחות הם הזדמנויות נהדרות לרכישת מתנות שוות במחירים נמוכים. כמעט תמיד, רכישה של הרגע האחרון בחנות השכונתית תעלה אחוזים רבים יותר ממה שצריך וממה שהתכוונתם להוציא.

פרק זה של ההתנהלות הכלכלית נדמה כמייגע ביותר. הנסיון שלי מוכיח שבתהליכים רבים, הוא טומן בחובו אלפי שקלים של חיסכון. אלה מאיתנו המצויים במצב של עודף הוצאות על הכנסות חייבים להתמסר לתכנון מראש ולנקוט בפעולות המוזכרות מעלה. האחרים, יוכלו פשוט להעביר את העודפים לחיסכון, אותם יוכלו להשקיע על פי סדרי העדיפויות האמיתיים שלהם.

הכתבה פורסמה באתר YNET

פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיון
חיפוש ע"י תגיות
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
bottom of page